Jag upplever att mitt bredband är långsamt – vad kan jag göra?

  • Börja med att starta om all utrustning. Starta om router och fibermottagare (den väggmonterade dosan från din fiberleverantör), genom att dra ur strömkabeln i ca. 30 sekunder. Starta även om anslutna enheter (dator, surfplatta, mobiltelefon etc).
  • Om du kör trådlöst nätverk, Wi-Fi, tänk då på att din router behöver vara placerad centralt och öppet i din bostad/lokal. Ev. kan du behöva en Wi-Fi-förstärkare för att förlänga den trådlösa signalen i din bostad.
  • Mät hastigheten på ditt bredband direkt i fibermottagaren (om du har en fibermottagare, annars gå vidare till nästa steg)
    Gör så här; Ta ur nätverkskabeln ur routern, sätt den direkt i datorn. Nu ska datorn vara kopplad med nätverkskabeln direkt till fibermottagaren. Mät hastigheten genom att surfa till http://www.bredbandskollen.se/. Om du får bra hastighet nu så är det förmodligen problem med någon hårdvara hos dej. Det kan exempelvis vara nätverkskabeln, routern eller enheten (datorn, surfplatta, mobiltelefon etc.)
  • Testa med en annan nätverkskabel.
  • Om problemet kvarstår behöver du testa med en annan router.
  • Kontrollera också om det finns en aktuell driftstörning i ditt område.

På Forssbredband.se har vi samlat information och guider för dig som har bredband via fiber. Här kan du läsa om hur du kopplar in ditt bredband, förbättrar räckvidden på ditt trådlösa nätverk, felsökning mm. https://www.forssbredband.se/support/

Kontakta gärna vår support om du behöver hjälp med bredbandet.

Relaterade artiklar